På motorcykel tur til det nordlige luzon

Ørn på vej til Baguio city.

Turen til:  San Fernando, Sagada, Bontoc, banaue, Baguio år 2008

Daniel og jeg havde besluttet at køre en tur på motorcykler nord på.

Vi skulle køre næste dag kl 9, måske lidt tidlig når det er ferie, men vi følte at hvis vi skulle have noget ud af dagen måtte vi tidlig af sted.

Vi kørte fra Santa, Cruz, og op langs kysten til byen Dasol. Omkring 20 km fra Seasun resortet drejer vi ud mod havet, efter omkring 2o km  ente vi i et lille paradis der hedder Baruan Bay, smukt sted til vores første cola.

Derfra gik turen tilbage til Dasol og vider nord. Vi kom til Bolinao, i Bolinao er der 3 underjordisk grotter, og Bolinao vandfald og en fladt kyst med hvid sand og vejende palmer mange dejlige Resort, kan anbefale Villa Carolina.

Vi endte i Alominus, der hvor du kan sejle til Hundred Island.

Der sad vi på Island Tropic restaurant, hvor vi kunne side og se ud til Hundred Island, hvordan bådene sejlede gæster ud til øerne. Vi fik noget godt at spise og en cola så var vi klar til næste tur

Cabo beach.
Baruan beach.
Bolinao flod udmåning her ligger fiskebåde trykt i havn
Cindys Cave Bolinao.
Hundre Island.

Vi kørte mod Dagupan ca 2 timers kørsel og en øm bagdel.

Det blev stedet hvor den næste cola røg ned sammen med lidt dejlig mad dejlig sted ud til floden ( Silverio's Seafoods Risto )

Derfra tog vi et længere stræk i en køre for vi skulle nå San Fernando City inden det blev mørkt. Der fandt vi et Resort der hed (San Juan Surf Ressort) det lå helt ud til stranden, vi fik et par enkelte øl inden vi gik i seng.

Lingayen flod.
Dagupan flod.
Dagupan.
Vil i Dagupan centrum.
San Juan Surf Resort.
I regntiden er denne flod fyldt med vand.

Næste dag gik turen videre nord ca 50 km hvor vi drejer til højre ad ( Tagudin Cervantes Sabangan RD. )

Da vi kommer til regionen Suyo, ender vi i en lille by, hvor vi overnatter hos Villa Maria pensionat de hade kun 4 værelser men pæne og rene, vi kunne ikke købe mad der saa vi fandt et lille lokal sted hvor vi kunne få stillet sulten.

Næste dag skal vi krydse en flod. Det foregik på den måde at jeg kørte over en hængebro men jeg måtte køre stærkt ellers kom broen i slyng og der var flere brædder der ikke var så gode, Daniel turde ikke at køre over hængebroen da hans mortorcykkel vejer 250 kg så han måtte krydse floden, men først havde vi gået rundt i floden for at se hvor der ikke var så dybt. Vi nåede sikkert over og kunne forsætte turen, nu var det bare grusvej vi mødte nogle damer der bankede ris vi fik et stort varmt smil. Nu gik det opad

Vores lille hotel.
Michael køre over hængebroen.
Daniel kruser floden.
Plandter ris.
Sådan så vores vej ud någet af vejen.

Vi kom til en lille by Kayan hvor vi fik skyllet støvet ned, Daniel fik fyldt lommen med cigaretter som købes her styk vis.

Vi havde bestemt at vi måtte tanke vores motorcykler så tit at vi kunne fordi vi vidste ikke hvornaar vi kunne få benzin igen. Det foregik selvfølgelig hos Shell hvor benzinen blev leveret i cola flasker.

Vi fik et kig på hvor dygtige de var med en motorsav de kunne save tykke lige planker ud med det flotte arbejde.

Daniel handler cigaretter.
Den lokale Shell.
Benzin i cola flasker.
Prisionsarbejde.
Så er vi klar til at forsætte.
Det er ikke for tøsedrenge at stå med den en hel dag.

Det går op og ned over floder og med udsigt i verdensklasse det er bare så fladt og vi kan bare standse og nyde det når vi ser noget flot og tage billeder.

Pludselig kommer vi til en dæmning. vi tager en pause her og får nogle gode billeder hvorefter turen går videre mod bjergbyen Sagada.

Velkommen til Sagada Cave.

Sagada er en oplevelse i verdens klasse.

Til dem der ikke er bange for at få lidt motion og blive lidt beskidt.

Vi ankom over middag kørte lidt rundt, så fandt et skilt til Sumaguing Cave vi besluttede det var lige stedet til os, da vi kunne li' at udforske.

Vi gik ned af en jungle sti til vi kom til en lille aabning i bjerget. Der kom to mænd ud med to petroliums lamper, de spurgte hvor vi skulle hen, vi sagde vi ville ned og se hulen (Cave) de ville guide os men vi kunne ikke blive enig om prisen.

Så valgte vi at kigge på den alene, vi gik længere og længere ind. Men der var en ting vi ikke lige havde gennem tænkt, det var en lommelygte. Det løste vi ved at Daniel brugte sin mobil og med lyset fra hans display, og jeg havde en diode lygte der var mindre en min lille finger gik vi dybere og dybere ind i hulen, vi kunne se ca 50 cm med vores lys. Vi fandt hurtig ud af at vi kunne finde vej, ved hjælp af flagermusene de hang i loftet og sked, så det vi gik på var smurt ind i flagermusenes lort.

Men guiderne ledte større grupper ind i hulen, når de gik den samme vej sled de lorten af stenene og derved kunne vi finde vej.

Pludselig kom vi til en masse sandaler, det forstod vi ikke rigtig men lidt senere fandt vi ud af, at det var meget glat at bruge sandaler, så vi forsatte med bare tæer.

Da vi var kommet langt ind kunne vi høre stemmer og så vidste vi at der måtte være nogle længere inde end os, så vi forudsatte ind, lyden blev højere og vi kunne begynde at se et svagt lys lyset stemmerne blev kraftigere og vi bestemte at Daniel skulle putte mobilen i lommen, jeg puttede mit diode lys i lommen.

Så stod vi og ventede på grupperne kom. Da guiden fik øje på os fik de lidt af et chok, de kunne ikke forstå hvordan vi kunde komme derind uden lys. Jeg fortalte dem at det var ikke et problem, fordi vi hade flagermus øjne. Så kiggede de endnu mere sært på os.

Vi besluttede at følges med dem ud da guiderne hade 4 stk petroleums lamper, der gav et fantastisk lys så vi kunne se meget mere af hullerne en vores 50 cm.

P.S. Det kan ikke anbefales at gøre det vi gjorde da der er flere stæder inde i hulen der går lige ret ned ca 20 meter så spar ikke en guide for jeres egen sikkerhed.

Sagada & Bontoc, Mt. Province PART 1
Vores Hotel.

Oven på den tur var vi godt trætte og fandt et dejlig hotel hvor vi kunne få et bad.

Badet var noget af et chok da vandet var iskoldt, ingen vandvarmer, nå pyt vi overlevede hvem skulle tro at man kan fryse på Filippinerne.

På vores værelser stod der et skilt med masagge det blev vi hurtig enig om det var lige det vi manglede, der var et tlf nummer og Daniel ringede. Lidt senere kom der en dame og hendes datter. Jeg fik lavet en aftale med datteren at hun skulle være vores guide næste dag, vi skulle mødes på yugurt house vi skulle give hende morgenmad som løn og senere frokost.

Vi hvade hørt om at det sted hvor de hænger døde mennesker op på bjergsiderne i deres kister og der skulle også være en flod under jorden.

Det var det vi skulle bruge pigen til da hun kunne snakke det lokal sprog. Vi fik noget dejlig morgenmad og så var det bare om at komme af sted. Vi gik ned til kirken og omme bag den var der en lille sti ned der foerte ind i junglen det var meget tæt jungle og pludselig kom vi til et kranium af et slags dyr lidt skræmmende lidt senere kom der en bjergside og der hang kisterne. Vi vidste at der skulle være nogle i en hule men dem fandt vi ikke, måske en anden gang.

Vi ledte så efter den underjordiske flod fandt en men blev enig om det nok ikke var den da den ikke var ret stor. Vi gik videre og pludselig så det ud til at vi var på rette spor men vi var ikke blevet klogere angående lys vi gik ind og det blev mørkere og mørkere og til sidst var det helt sort vi krydsede floden flere gange det skal siges at det var i tørke tiden så der var ikke så meget vand men jeg spekuleret på om der lige pludselig kom meget vand for så døde vi.

Jeg tror at vi havde gået ca 1 km da det begyndte at komme lys da vi kom til aabningen lå der en stor sten og spærrede Daniel prøvede at komme op men han kunde ikke så han sagde vi var nød til at gå tilbage, men jeg blev bange for at vi ikke havde batteri på telefonen til det, så jeg prøvede og det lykkes for mig at komme op jeg rakte hånden ned og Daniel tog pigen op på skulderen så hun kunne nå min hånd og på den måde lykkes det os at komme forbi stenen det var lidt skrammende at tænke på at den er blevet skubbet der hen af vandet i regntiden på den anden side af stenen var besværlighederne ikke slut da der var bjergsider til begge sider og vi var nød til at gå i floden for at komme fremad så vi senere kunne finde en stige op, vi fandt ud af at vi var gået under byen ret sejt.

Vi fik igen noget at spise på yugurt house og så tog vi afsked med pigen og tog et koldt bad, og en slapper inden vi skulle ud og se på byens natteliv. Vi blev hurtig klogere der var ikke noget natteliv folk gik tidlig i seng, der var et par få steder hvor vi kunne få en kold øl.  Næste dag skulle vi videre mod Bontoc.

Sagrada hængende kister.
Sagada undergrundriver.
Sagrada der hænges en kiste op på klippevæggen.
Stor presion.

Turen går nu videre mod Bontoc.

Bontoc er en meget lille smuk bjergby. Der tager vi en overnatning og køre videre næste dag mod banaue.

Da vi har kørt i nogle meget øde områder med en meget smuk natur kommer vi til et lille særligt sted, hvor der er et lille vandfald, og en lille sted hvor der var som en pool.

Vi blev hurtig enige om det ville være rart med en dukkert, vi havde ikke noget badetøj med men hvad gjorde det vi var jo også helt alene. Vandet var krystalt klart vi kunne svømme og drikke af det men det var hunde koldt. Da vi var færdig lagde vi os op på klipperne og tørrede de var dejlige opvarmet af solen så tog vi tøj på og fortsatte.

2460 meter oppe højeste pungt før Banaue.
Risteresser i Banaue.
Vi kunne ikke køre langt nok for at se risteresserne.
Risteresser Banaue.
Banaue kent for mange ting skoret ud i træ.
Men det skulle vise sig at blive en kold fornøjelse det gik op og op vi endte oppe i 2400 meter og der var der bare koldt mine finger var helt blå af kulde jeg hade to par langbukser og under trøje og to trøjer på og hunde frøs det hade jeg ikke troet at jeg kunde på Filippinerne. Vi fandt et hotel Peoples Lodge der fik vi en overnatning.
Ridning i Baguio city.
Baguio City.
Dans i SM inkøbscenter Baguio City.
Kæmpe abe hugget ud i bjerget på vej til Baguio city.
Golf i Baguio.
Daniel pumteret og skulle have sat sin nye slange på hos den lokale.

Vores næste mål er Baguio.

Baguio er strædet hvor Filippiner holder ferie hvis de gerne vil være i et koldere klima det ligger i 1400 meters højde og der er omkring 25 grader, der er mange af de rige fra Manila der har sommerhus, deroppe vi blev der i to dage inden turen gik hjem og vi havde tilbagelagt 2000 km på 2 uger

Det blev dejligt med en ferie og få hvilet bagdelen, da Vi kom hjem.

Kunne noget af det friste så kontakt os så vil vi prøve at sætte en tur sammen til jeres ønsker i ønskes alle en god ferie fra alle os på Seasun.